Pages

Wednesday, June 8, 2011

'Team' Teknikal - Karat Isi Nangka

'Team' teknikal Unit Perlindungan Tanaman Pahang yang diketuai oleh Hj Abdullah Suhaimi dan pegawai UPT Temerloh Pn.Asiah Arifin,En Abdullah dan En Tarmizi bersama Mr.Robert daripada Putrajaya turut sama penyelia kawasan mukim Bukit Segumpal Cik Siti Salmah telah turun ke lokasi iaitu di PPTP Kg.Awah dan petak petani (En.Razak) di Paya Bedong, bagi membincangkan tentang isu tersebut.

Berbincang sambil menunggu Team daripada Putrajaya


Taklimat daripada En.Razak(petak petani)di Paya Bedong.





Petak Petani Paya Bedong,Maran

Hasil daripada perbincangan dan lawatan,

Team UPT akan membuat petak pemerhatian mereka dipetak petani (En.Razak) Paya Bedong oleh kerana ERS mereka memerlukan hanya penggunaan semburan Cooper hydroxine mengikut rawatan yang telah ditetapkan.

Satu lagi Petak petani akan di kenalpasti bagi tujuan hanya semburan Cooper fugiside.  mengikut rawatan.
Manakala Team Hotikultur akan meneruskan ERS bagi penentuan % penggunaan baja (NPK-tunggal) seperti yang dirancang. Namun terdapat cadangan daripada pihak Mr Robert supaya mengambilkira penggunaan baja yang terdapat unsur Kalsium (Ca) dengan secara semburan.(kajian literatur masih perlu dilakukan),kami tertarik dengan cadangan beliau dan akan membawa perkara ini kepada makluman pihak KuasaUsaha Bahagian.

Segala aktiviti pemerhatian dijangka bermula pada akhir Jun 2011

Terkini :(9hb Jun 2011)
>Mr.Robert telah memutuskan plotnya akan dibuat di pusat bagi memudahkan pengurusan  
   pengambilan data.

.....................................................to be continue


3 comments:

Anonymous said...

Saya azmi dari Rembau...ada masalah karat nangka....sudah menabur kapur pertanian..tetapi maslaha ini masih ada...sedikit kurang....mahu mencuba beja cecair semburan FTi7...masih melakukan dlama plot pilihan.....lawati blog saya http;//jackfruit-azmi.blogspot.com

Pusat Pengembangan Teknologi Pertanian Kg Awah said...

Mr Azmi,kajian teknikal mengenai karat nangka masih dalam kajian..sila rujuk manual tanaman nangka yg disyorkan jabatan sebagai panduan..
http://www.doa.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=f6d0c9e0-c9f3-4c03-8aca-a0606788bade&groupId=2161971
...FTi-7 improves soil fertility and enhances nutrient uptake and water uptake in deficient soils, establishment of plants....maka ianya tidak membantu menambah kekurangan unsur yg mungkin berlaku..lebih2 lagi jika anthesis berlaku dalam musim hujan...
sekian..harap dapat membantu...

Anonymous said...

sila up date penyakit-penyakit yang ada pada buah nangka, sama ada penyakin lama ataupun penyakit yang baru ditemui bersama nama saintifik, penyebab dan cara kawalan.